1.5 maand weg - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu 1.5 maand weg - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu

1.5 maand weg

Door: Fleurie

Blijf op de hoogte en volg Fleur

26 September 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Ik heb al een flinke tijd niet geschreven.. En dat had zo zijn redenen. Ik ben een week in Nederland geweest in verband met het overlijden van mijn opa. En de crematie waar ik aanwezig bij moest zijn. Ik wil er verder niet teveel over uit wijden, maar het verklaart waarom ik niet veel heb kunnen schrijven over mijn ‘’avontuur’’ hier in Noorwegen. Al heb ik wel flink inkopen kunnen doen in Nederland. Alle dingen die ik vergeten of een beetje miste heb ik nu weer, klein geluk bij een ongeluk. En natuurlijk heb ik al m’n lieve vrienden en familie weer gezien, ook al was het maar een maandje dat ik wegwas. Het blijft leuk om door de schuifdeuren op Schiphol te stappen en een je kleine zusje helemaal blij om je nek te hebben, was er toch nog een blij me te zien haha!

Het was wel de eerste keer dat ik alleen heb moeten reizen en vliegen. Opzich heb ik zelf niet veel moeten regelen. Mijn heen- en terugvlucht was geregeld door Interpolis, ik kon aan hen mijn wensen doorgeven en zij hebben daarnaar de vluchten geboekt. Dat was echt een super service! Aangezien ik ze op woensdag belde en ze mijn vlucht later die middag al geregeld hadden, zodat ik vrijdag kon vliegen. De reis is goed verlopen, het was 5 minuten vanaf mijn ‘’huis’’ naar het station in Lillehammer, vanaf daar 2 uur met de trein naar Oslo vliegveld. En vanaf daar 1 uur en 25 minuten vliegen. Ik had alleen een beetje moeite met het vinden van mijn incheckbalie, ik had geen vliegtickets alleen een reserveringsnummer. Toen ik eindelijk de balie vond, was er een uiterst vriendelijke man (totaal niet) die me met moeite hielp, en m’n ID vergat terug te geven. Gelukkig check ik mijn portemonnee altijd als ik hem gebruikt heb, dus daar kwam ik vrij snel achter. Toen moest ik zelf m’n bagagelabel printen, en m’n bagage inchecken, met een beetje hulp van een man (deze was wel aardig) is dat me gelukt. En kon ik nog 1.5 uur rondzwerven in de winkels. Niet dat ik daar wat gekocht heb, want het is toch veel te duur. Uiteindelijk besloot ik mezelf een Chai latté cadeau te doen (mijn nieuwe verslaving) maar omdat deze 40 Kronen was, heb ik bij de kassa gezegd dat het thee was (er zat toch een deksel op) Want die was maar 20 Kronen (€2.50) Liep ik dan met een theezakje en een koffie, agh het scheelde me weer wat geld. Toch fijn die goedgelovigheid van de Noren. Na een kleine zoektocht naar mijn gate, was ik blij dat ik hem had gevonden, en heb ik mezelf daar neer gestald. En heb ik mijn Iphone in de oplader gedaan en heerlijk Netflix gekeken met een koffie, best geregeld toch?

Ik ben nu weer terug in Noorwegen vanaf zondag 21 September. En het is wel weer even wennen om je keuken te delen met anderen. Ik was toch wel gewend om uit bed te stappen en naar de keuken te lopen op de manier hoe ik er dan bijliep. Maar dat went allemaal wel weer, het is nog iets minder dan 3 maanden dat ik hier zit! Dus de tijd gaat wel snel. Zeker als ik bedenk dat ik nog wel wat plaatsen hier wil zien in Noorwegen zoals; Bergen, Oslo (daar ga ik zaterdag 27-9 heen!) Alesund etc. Ik moet nog even goed uitzoeken waar ik heen wil met mijn vader, zusje en Esmee. Al schijnt Bergen dan wel leuk te zijn! Je kunt daar met een kabelbaantje de berg op, en naar een soort ‘’Seaworld’’ gaan. Waarschijnlijk gaan Yenthl en ik 12 December de huur opzeggen, zodat we die maand maar voor de helft hoeven te betalen. En dan kunnen we kijken of we nog naar plaatsen willen reizen waar we écht geweest moeten zijn. Ik ben in ieder geval thuis om Kerst en oud en nieuw te vieren, dat is wel super fijn!

Ik heb besloten om te stoppen met de Norwegian language course. De man die ‘’les’’ geeft, geeft niet echt goed les. En in twee maanden ga ik écht geen vloeiend Noors spreken, bovendien kreeg ik voor dit vak toch geen studiepunten, en kan ik dan beter mijn tijd stoppen in mijn course waar ik wel punten voor krijg. Ik heb mijn andere course twee keer in de week, 2 uur lang. Het gaat nu over Education & Welfare, wat een stuk interessanter is dan Economic system and the law… Ik ben ook geslaagd voor mijn essay! Elk onderwerp moeten we afsluiten met een presentatie, maar ik was in Nederland toen de presentaties werden gegeven, dus heb ik in overleg een essay mogen schrijven en die was goedgekeurd! Nog twee onderwerpen te gaan, en als ik voor die presentaties ook slaag dan mag ik deelnemen aan mijn eind opdracht, spannend!

Deze week heb ik niet veel bijzonders gedaan. Ik ben naar mijn lessen gegaan, vaak naar school gelopen (heen en terug 40 min) en dan sporten, uitgezocht waar ik nog heen wil reizen en samen met Patrick en Caro gaan we zaterdag (27-9) naar Oslo. We nemen de trein van 0711 (!) zodat we daar de hele dag hebben. S ’avonds nemen we weer de trein terug naar Lillehammer. De foto’s van dat tripje zullen volgen! En ik heb genoten van mijn moeders ''surival'' pakket. Met allerlei dingen zoals; tandpasta, noodles, rijst, soep, shout (wasmiddel) tampons, jammetjes, hagelslag, kruiden en noem maar op. Yenthl had het pakketje voor me opgehaald bij Kiwi (supermarkt) toen ik in Nederland was, en hem bewaard voor me. Klein detail het pakket(je) was 9.2 kilo, die ze mee heeft moeten zeulen vanaf de supermarkt naar hier.. Maar, we koken gelukkig samen dus ze heeft er wel profijt van haha!

  • 26 September 2014 - 19:26

    Mama:

    Weer een leuk verslag,veel plezier in Oslo..maak maar mooie foto's....have fun!

  • 26 September 2014 - 21:09

    Helga:

    Fijn dat je even terug naar huis kon Fleur... Je avontuur gaat nu weer verder... Heerlijk om te lezen... Enjoyyy... XxHel XxI de sabel ;-)

  • 28 Oktober 2014 - 19:33

    Paps:

    Eindelijk gelezen !! En wat heerlijk om te lezen schat ! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Hei! Vanaf 14 Augustus zal ik 4 maanden te vinden zijn in Noorwegen, om hier twee Engelstalige minoren te volgen. De minoren die ik ga volgen zijn: Norwegian Culture and Society & Eventmanagement. Ook ga ik een Noorse taalcursus volgen, en een poging doen om Noors te kunnen spreken, haha! Ik verblijf in Lillehammer, in een studentenhuis. Gelukkig wel met een eigen badkamer, en gedeelde keuken. Ik zal om de paar dagen een verslag schrijven om te laten weten hoe het me vergaat daar, zodat je me niet hoeft te missen. Mijn skype is: fleurvdlans Altijd leuk om even te babbelen, toch?

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 6511

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 20 December 2014

Noorwegen!

Landen bezocht: