3 weken in Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu 3 weken in Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu

3 weken in Noorwegen

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

04 September 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Het is nu officieel 3 weken geleden dat ik met moederlief veel te veel spullen in twee koffers moest proppen. Ik ben hier alweer 3 weken, 21 dagen. Nog maar 3 maanden en een week te gaan. Nog maar zo kort te gaan om twee minors voldoende af te sluiten, en een presentatie in het Noors te geven voor de klas. Ik heb vorige week voor het eerst de Norwegian Culture & Society les gehad. Ik ben helaas de enige van mijn vriendengroep die deze minor volgt, dus ik was dolblij toen ik de Koreanen bij de bushalte zag staan, was ik in ieder geval niet alleen om het lokaal ø110 te vinden. Het vak bestaat uit 3 subvakken: Political and economic system, Welfare, education and equality en Culture and values. We krijgen het vak twee keer per week, twee uur lang. Gelukkig is er meestal na 45/50 minuten een koffiepauze van zo’n 10 minuten. Nu behandelen we de deelonderwerpen van het Politica land economic system, we hebben elke week een ander onderwerp, en daarmee ook elke week een andere leraar. Zo hebben we een les gehad van een politicus, een over de economie van Noorwegen door (jawel) een Econoom en vandaag hadden we les van iemand die afgestudeerd was in Politieke Wetenschappen. Elk deelonderwerp wordt dus gegeven door iemand die daar in gespecialiseerd is, wat het wel interessant maakt. Elke docent praat wel op zijn of haar eigen manier Engels. De een spreekt met een prachtig brits accent, en de ander praat als iemand van in de 80 die nog nooit van het woord Engels heeft gehoord, wel leuk karakter… Maar goed, het niveau van het Engels is wel te begrijpen, er worden (vaak) geen moeilijke woorden gebruikt wat het wel te begrijpen maakt. De eerste les die we hadden ging over de geschiedenis van Noorwegen, dit was meer een soort introductie les. Wat me wel opvalt, is dat elke docent heel erg vol over hun eigen land is, alsof de geschiedenis begon bij Noorwegen. En dat ze enorm trots waren op het feit dat Noorwegen neutraal was tijdens WOII, nou enorm goed, je had ook om maar een voorbeeld te noemen je buurlanden kunnen helpen? Noorwegen heeft namelijk het hoogste BNP (Bruto Nationaal Product) per inwoner. De studenten hier krijgen per maand 8000 NOK wat gelijk staat aan zo’n 875 euro. En dat vinden de Noren weinig..

Verder gaan Yenthl en ik 4 keer per week naar de sportschool (dat proberen we, als er niks tussen komt) Het is niet echt een grote sportschool, er is een ruimte met cardio en een met kracht apparaten. Maar de sportschool is GRATIS (en dat is heel wat hier) en je kunt er 24/7 in als je maar je studentenpas gebruikt met de code. We zijn ook naar het Olympisch park geweest, met de skibaan. De tocht ernaar toe duurde al zo’n 2 uur, via een vrij steile heuvel. We vonden het al raar dat iedereen in sportkleding liep, nu weten we waarom. Toen we daar eenmaal hijgend, nat en uitgeput aankwamen konden we godzijdank met het skiliftje helemaal omhoog (voor maar 35 NOK, €4.30) Maar geloof me al moest ik €20 euro betalen had ik het ook gedaan. Het uitzicht boven was wel heel mooi, je keek uit over een groot deel van Lillehammer. En het was ook wel gaaf omdat hier wel hele beroemde sportmannen hebben gestaan. Of naja gestaan, geskied naar beneden, wat zeker een stuk sneller zal gaan dan onze toch omhoog. Ik denk ook niet dat zij hoeven lopen naar boven, want de prestatie zou een stuk minder zijn na zo’n klim. We zijn wel naar beneden gegaan met de trap! Het waren 1000 treden (heb ze niet geteld hoor, maar stond in het boekje), maar het was beter dan omhoog. Tijdens onze terugtocht naar beneden – wat een stuk prettiger liep dan omhoog – kwamen we hardlopers, mountainbikers en andere mensen tegen die voor hun plezier die berg opgingen. Ik geloof niet dat ik ooit zo verbaast ben geweest. Het verklaart ook wel waarom wij de enige in het skiliftje waren.

Vanavond hebben we een filmavondje met de exhange students op school. We konden een auditorium afhuren en dan mogen we daar gratis een film kijken. Toch raar dat alles op school gratis is, terwijl de Noren niks betalen om naar school te gaan, word allemaal gesponserd door de overheid (ja ik heb toch opgelet vandaag tijdens mijn les) En van het weekend gaan we waarschijnlijk weer uit bij Stift, nu gelukkig met m’n nieuwe enkellaarsjes. Staat toch best een beetje lomp als je uitgaat op je Allstars of Vans. En ik ben met mijn 1.67 ook niet zo heel erg groot, denk dat mensen me ook niet opmerken haha. Maar misschien is een ‘’low profile’’ (leuke woordgrap) wel beter, anders krijg ik ruzie met m’n vriendje thuis.

Sinds deze week hebben we ook de Norwegian language course, van een man die nog ouder is dan m’n opa (sorry) Hij had in Nederland al fijn achter de geraniums gezeten in het eerste beste bejaardentehuis, maar hier werkt hij nog. De eerste les hebben we gepraat over Noorwegen, Zweden en Denemarken (dit is de wereld volgens de Noren) En over de dialecten die daar gesproken worden. De tweede les hebben we gekeken hoeveel het Noors op Engels lijkt (niet echt) Maar het lijkt zeker wel op Nederlands en Duits. En laat ik nou net beide kunnen spreken en lezen. Tijdens de derde les moesten we een Noorse tekst lezen, en Yenthl en ik kunnen best veel van de tekst begrijpen. Ook hangen er op school allerlei folders en informatiedingen, die best gemakkelijk te ontcijferen zijn. Ja, je begrijpt niet elk woord, maar over het algemeen begrijp je wel wat er staat. Voor de Fransen, Koreanen en Tjechiërs lijkt helemaal niks op hun eigen taal. De docent zei ook dat de Nederlanders en Duitsers een voorsprong hebben op de rest (agh, wat rot :) En ik kan hem nu wel redelijk waarderen, hij heeft wel humor. Tijdens de laatste les zei hij ook dat we een rijke Noorse olie sjeik moeten vinden, dan zorgen dat hij op de trap staat, jij erachter staat zodat je hem kunt duwen. Ja, vanaf dat moment mocht ik hem. Hij zei ook op een gegeven moment: ‘’Ja, moeten we die Duitsers nu nog steeds haten voor wat zij gedaan hebben in WOII?, dat kunnen we niet meer maken toch’’? En dan erachter aan; ‘’Maar ze hebben wel de helft van de bevolking gedood, zo jammer weer.’’ Vanaf volgende week heb ik elke dag les, of een uurtje Noors of twee uur Norwegian culture & society.

• 04 September 2014 - 18:06

Helga:

Hey Fleur, wat weer super leuk om te lezen... Geniet van elke minuut... Maar ik weet dat je dat doet... Liefs Hel&Isabel Xx