16-08-204 till 19-08-2014 - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu 16-08-204 till 19-08-2014 - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu

16-08-204 till 19-08-2014

Door: Fleurie

Blijf op de hoogte en volg Fleur

18 Augustus 2014 | Noorwegen, Lillehammer

16-08-2014
We hadden vandaag afgesproken om met de exchange students te meeten bij het station van Lillehammer. De groep is vrij divers, bestaand uit een Lithouwer, 4 Fransen, 2 Duitsers, en een uit Denemarken. We gingen met de hele groep naar de Shoppingmal. Wat me nog best verbaasde hoe groot die was. Er waren veel kledingwinkels zoals; Vero Moda, Vila en een Bikbok (een soort Noorweegse Wonderwoman, maar dan net even wat chiquer) En natuurlijk was er een H&M, waar ik een schandalig dikke sjaal heb gekocht, want nee ik had nog niet genoeg sjaals. En een grijs omslagvestje, want die paste van thuis niet meer in m’n koffer. Daarna zijn we met de Duitsers (Ik weet hun namen weer, Patrick & Caroline) naar Kiwi gegaan, een soort ‘goedkope’ supermarkt. De eerste dag hadden Yenthl en ik alles ingeslagen bij de ‘Coop’ wat de duurste supermarkt schijnt te zijn in Noorwegen. Goed bezig! En daarna hadden we een pre-party bij een van de buddy’s thuis met alle exchange students. Daar hebben we water en cola gedronken (wat een geluksmoment! ) maar je moet wel als een doosje met 6 blikjes Heineken 200 Kronen kost (wat neerkomt op zo’n 25 euro) We hebben die avond dus kennis gemaakt met alle anderen exhange students. Er zijn nog 2 Nederlanders, ik was vrij verbaast toen hij ineens zei: Hé, hoe is het?’ Verder schijn ik er vrij Noors uit te zien, aangezien –ik denk- de 6e in het Noors tegen me begon te praten. Toen ik hem vertelde dat ik Nederlands was, was hij vrij verbaasd… Toch fijn om te weten dat ik altijd hier geaccepteerd word haha! We hebben uiteindelijk besloten om die avond niet uit te gaan, omdat de introductieweek veel feesten en drinken word. (De drank is GRATIS op feesten van school… Dat is toch een lot uit de loterij, als je bedenkt dat een biertje 8á 10 euro kost?) De clubs zagen er wel super gezellig uit, er is een grote ‘discotheek’ de entree daar is omgerekend 20 euro per keer… Dus mijn verwachtingen zijn toch zeker wel marmeren pilaren, en gouden bekers. En verder zijn er kleine kroegjes waar gister gezellige muziek vandaan kwam (You are the one i want oehoehoe) Dus het nachtleven van Noorwegen zal even moeten wachten tot de introductieweek.

17-08-2014
Toen ik vanmiddag mijn broodjes wilde smeren in de gezamenlijke keuken, zaten daar drie Koreanen. Ik heb me voorgesteld en ging daarna verder met het maken van mijn eten. Toen vroeg een meisje of ik hun eten alsjeblieft wilde proeven. Nou ben ik de rotste niet, dus dat deed ik. Het was een soort rijst met ‘scrambled egg’ en dat moet je dan op een zeewierblaadje leggen, omrollen en dan opeten als een soort sushi. Het was eigenlijk best lekker! Ik heb nooit echt met Koreanen samengewerkt in projectgroepen, dus dit zal even wennen worden, maar ze zijn super vriendelijk. Een ander meisje in het gebouw Mile, had last van een verkoudheid, en ze had de woorden nog niet gezegd of een van de Koreanen stond al met een kruidenmengsel klaar. De rest van de dag was vrij rustig, Yenthl en ik zijn een stuk wezen wandelen en hebben de school gezien.

18-08-2014
Vandaag moesten we om 10 uur op school zijn voor de eerste introductiedag. Er zijn wat praktische zaken verteld, zoals: waar de kantine is, waar je boeken kunt kopen, hoe je je rooster vindt, en nog wat andere praktische zaken. De school is echt onwijs modern en mooi. Je hebt overal stopcontacten en er is overal Wifi. Verder bestaat de school uit een gym, sauna, soort bioscoop, bibliotheek etc. We moesten ook meteen onze studentenkaarten laten maken incl foto.. Ik geloof niet dat ik ooit in m'n leven zo een slechte fotografe heb meegemaakt. Waar wij in Nederland gewend zijn dat ze zeggen: 'Een.. twee.. drie, klik' ben je hier nog aan het praten tegen haar en dan zie je ineens een flits. Ik heb de mijn studentenkaart met pijn toegevoegd aan dit reisverslag, zoals je ziet sta ik op het punt om te lachen.. HORRIBLE! Vanaf morgen tot en met dinsdag hebben we de introductieweek, ik ben na wat geruil toch in dezelfde groep als Yenthl ingedeeld. We gaan veel verschillende activiteiten doen, zoals: een kerk bezoeken, a 'pub crawl' (kroegentocht) een openlucht concert.. en voor de rest moet ik geloof ik het boekje nog even doorlezen. De boeken voor de Noorse language course hebben we ook al geleend, moeten alleen nog een werkboek tweedehands zien te krijgen, anders betalen we 50 euro.. Morgen moeten we om 10.30 op school zijn en dan start de introductieweek, ben benieuwd!

Mijn volgende verslagen ga ik in het Engels doen, lijkt me beter voor m'n taal hihi.

  • 19 Augustus 2014 - 12:53

    Helga:

    Fleurrrr super leuk te lezen zeg... Enjoyyyy dikke kus uit Lisse Xx

  • 19 Augustus 2014 - 13:40

    Mamma:

    Leuk om te lezen wat jij denkt en schrijft...ik heb er dan al een helder beeld bij....heel veel plezier deze week ena we keep in touch xxxxxx

  • 19 Augustus 2014 - 15:43

    Bas:

    Echt heel leuk om je verslag te lezen lijk net een kort boek geniet er van. Succes en veel plezier verder ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Hei! Vanaf 14 Augustus zal ik 4 maanden te vinden zijn in Noorwegen, om hier twee Engelstalige minoren te volgen. De minoren die ik ga volgen zijn: Norwegian Culture and Society & Eventmanagement. Ook ga ik een Noorse taalcursus volgen, en een poging doen om Noors te kunnen spreken, haha! Ik verblijf in Lillehammer, in een studentenhuis. Gelukkig wel met een eigen badkamer, en gedeelde keuken. Ik zal om de paar dagen een verslag schrijven om te laten weten hoe het me vergaat daar, zodat je me niet hoeft te missen. Mijn skype is: fleurvdlans Altijd leuk om even te babbelen, toch?

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 6529

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 20 December 2014

Noorwegen!

Landen bezocht: