Afgelopen dagen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu Afgelopen dagen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu

Afgelopen dagen

Door: Fleurie

Blijf op de hoogte en volg Fleur

08 September 2014 | Noorwegen, Lillehammer

Newsflash! Ik heb zojuist vrijwillig hoofdstuk een van mijn Noorse boek gelezen en geoefend tegen de muur. Wel jammer dat hij niet terug praat als ik vraag hoe het met hem gaat. Maar ik kan al vragen Hvar heter du? (Hoe heet jij) Hvor kommer du fra? (waar kom je vandaan?) En ik kan er antwoord opgeven. Jeg (spreek je uit als jij) heter Fleur, wat ik heet fleur betekend, og kommer fra Lisse (en ik kom uit Lisse) jeg bor på i Lillehammer (en nu woon ik in Lillehammer) Het enige verwarrende aan het Noors is dat jeg (uitgepsproken als jij) dus ik is.. Maar het lijkt echt enorm veel op het Nederlands, dus het leert vrij makkelijk.

Donderdag is onze vaste filmavond. Dan huren we het audiotorium af op school, en kijken we met wie wilt komen van de studenten een film. De film van donderdag viel een beetje tegen, het moest een comedy zijn, maar wat mij betrof was de comedy ver te zoeken. (Grand Budapest Hotel) Het is wel super gaaf dat je gewoon de school in mag wanneer je wilt, een zaal kan afhuren en een film kan kijken. En dat terwijl de Noren geen eens geld hoeven te betalen om naar school te mogen.. Volgende week donderdag dag gaan we ‘’12 years a slave’’ kijken. Volgens Yenthl een hele heftige film, ben benieuwd. Meestal word ik niet echt bepaald emotioneel als ik een film kijk, nee zelfs niet bij ‘’Dear John’’ (sorry Esmee) Maar dit soort films moeten me wel aangrijpen denk ik, ook omdat het echt gebeurd is. En het feit dat het verschrikkelijk is dat er slaven hebben bestaan, en wat zij hebben moeten doormaken.
Vrijdag hadden we het spontane idee om met een groepje naar Øyer geweest. Het moest een klein dorpje zijn met een centrum, maar we kwamen niet verder dan de kerk van Øyer, al was deze wel heel erg mooi en de omgeving was prachtig. Doordat we een stuk omhoog moesten lopen, had je een erg mooi uitzicht. Daarna hebben we nog een poging gedaan om het centrum te vinden, maar helaas. We zijn toen geëindigd bij ‘’Hafjell Bike Park’’ waar een racewedstrijd was met allerlei nationaliteiten. Niet dat we ons daar in verdiept hebben, ik was meer bezig met genieten van de zon en mijn veel te dure ijsje. Maar it was totally worth it!

En we moeten voor de Norwegian Culture & Society les elk deelonderwerp afsluiten met een presentatie. Nu had ik me er totaal nog niet in verdiept, omdat het pas over 2 weken is op 16 September. Maar Shin Terry Jinwon (we mogen hem gelukkig Terry noemen) vroeg of ik met hem samen wilde in een groepje. Nog helemaal niks over een presentatie bekend, geen idee of je zelf je groepjes mag maken maar hij was er al helemaal druk mee. Ik had gister de vrouw gemaild die erover ging, maar we mogen ons eigen onderwerp en partner kiezen (had hij even geluk) En hij had best wel een pittig onderwerp bedacht. (maar het deelonderwerp is Economics) Hij had bedacht hoe we de ‘’Dutch dissease’’ konden vergelijken met hoe welvarend Noorwegen nu is dankzij de olie. Ik heb serieus moeten Googelen wat hij bedoelde. Best slecht dat je als Nederlander dat nieteens weet, en een Koreaan dit mij haarfijn kan vertellen. Maar wat wel prettig is, is dat hij economische wetenschappen studeert, en ik vond het wel een briljant idee van mezelf om dan met hem samen te werken. En bovendien zijn heel veel artikelen over dit onderwerp in het Nederlands, dus ik kan me gelukkig nuttig maken. We gaan deze week beginnen met informatie verzamelen en een PowerPoint maken. Je kan maar nooit vroeg genoeg zijn toch?

Zaterdag moesten we vroeg opstaan, want we wilde mee naar het ‘’Waterfestival’’ waarvoor we uitgenodigd waren door Anne (een docent op school) We moesten om 09:30 in het centrum zijn, om vervolgens met een bus naar de bestemming te gaan. Yenthl en ik waren een beetje sceptisch tegenover dit evenement. Maar, toen we daar eenmaal aankwamen zagen we een klein paadje omringd door bomen, en een pad waar je letterlijk op moest klauteren. Toen we eenmaal omhoog geklommen waren via allerlei stenen die uitstaken, zag je de prachtige waterval! Het was echt een heel mooi gezicht om te zien. Bovendien hadden ze gratis koffie/thee en broodjes, dan ben ik al snel om. Daarna hadden we nog een soort quiz door de omgeving heen (wederom moest je je voortbewegen door klimmen via stenen) Het was wel erg mooi allemaal. Toen we eenmaal aankwamen op vast land, kregen we gratis wafels! En oh, die zijn zo lekker hier met verse jam en room! Ik kwam wederom niet voor het eten hoor.. Daarna zijn Yenthl en ik nog ‘’het power station’’ ingegaan, een soort energiecentrale in de berg. We moesten voordat we in het busje stapte een helm op en een soort ‘’weg aan de werk vestje’’ want als die berg instort, breek je tenminste je hoofd niet.. De helmen en de voorpret waren eigenlijk leuker dan de tocht zelf, van maar liefst 20 minuten. Maar gelukkig kon ik na de tour weer een wafel eten, want die waren (houd je vast) gratis!! Na het bezoeken van de waterval, boodschappen doen en naar huis wandelen ben ik van 15:00 tot 18:30 in slaap gevallen. Terwijl eigenlijk hadden afgesproken om Lutske te verassen voor haar verjaardag om 19:00.. Oeps.. We hebben in ieder geval haar cadeautje gegeven op de pre-party (indrinken) en hebben er een super gezellige avond van gemaakt die eindigde in Stift (de club waar we meestal heengaan) Toch leuk dat de Fransen, Duitsers en anderen ook het spel Kingsen en Boten kennen! (drankspelletje)

  • 08 September 2014 - 20:25

    Mama:

    Je verbaasd mij met je schrijftalent...leuk om te lezen!

  • 09 September 2014 - 06:43

    Helga:

    12 Years a Slave heb ik ook pas gezien... Heftige film omdat ik mezelf gewoon niet kan voorstellen hoe mensen een ander zo kunnen afranselen!! Kben benieuwd wat jij er van vind Fleur... Enjoy de wafels
    ; -) XHxi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Hei! Vanaf 14 Augustus zal ik 4 maanden te vinden zijn in Noorwegen, om hier twee Engelstalige minoren te volgen. De minoren die ik ga volgen zijn: Norwegian Culture and Society & Eventmanagement. Ook ga ik een Noorse taalcursus volgen, en een poging doen om Noors te kunnen spreken, haha! Ik verblijf in Lillehammer, in een studentenhuis. Gelukkig wel met een eigen badkamer, en gedeelde keuken. Ik zal om de paar dagen een verslag schrijven om te laten weten hoe het me vergaat daar, zodat je me niet hoeft te missen. Mijn skype is: fleurvdlans Altijd leuk om even te babbelen, toch?

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 6521

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 20 December 2014

Noorwegen!

Landen bezocht: