Tripje naar Oslo & Traffic party - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu Tripje naar Oslo & Traffic party - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Fleur Lans - WaarBenJij.nu

Tripje naar Oslo & Traffic party

Door: Fleurie

Blijf op de hoogte en volg Fleur

03 Oktober 2014 | Noorwegen, Oslo

27-9-2014

Vandaag opgestaan om 0515(!) vrijwillig(!) om, om 0615 te kunnen lopen naar het station van Lillehammer. Er rijden geen bussen op dat tijdstip, er zijn hier blijkbaar geen mensen die naar hun werk moeten of andere verplichtingen hebben? Heel apart maar goed. Ik ging samen met Patrick & Caro (Duitsers) naar Oslo. Op het station hebben we een kaartje gekocht voor 289 kronen, €36 euro (heen en terug dus €72) En daar gewacht tot de trein van 0711 ging. De treinreis duurde 2 uur en +- 20 minuten. Ik heb de tijd gedood met het lezen van m’n nieuwe boekenreeks: ‘’Fifty shades of grey’’ Toen we eenmaal aankwamen op Oslo station om 0930 hebben Patrick en ik ons zelf eerst getrakteerd op een koffie (Mijn nieuwe verslaving is nog steeds de Chai Latté) en zijn we vervolgens richting het Opera gebouw gelopen (Operahuset) Op onze tocht daar heen kwamen we een beeld van een leeuw tegen, waar we natuurlijk even mee op de foto moesten. Aangekomen bij de Operahuset, had je een prachtig uitzicht over Oslo en het water. Er kwam op het moment dat wij daar stonden net een groot cruiseschip aan, wat wel gaaf was om die te zien aanleggen (jaloers André?) Nadat ik mijn batterij daar al voor een streepje verbruikt had, vervolgde we onze tocht naar het volgende op de lijst: het centrum.

Patrick wilde heel graag het Hardrock café zien in Oslo. Hij heeft er al zo’n 10 bezocht in verschillende landen, dus Oslo mocht niet ontbreken op het lijstje. Na een plaspauze en een plattegrond voorzien van cirkels, pijlen en strepen konden we onze tocht vervolgen naar de ‘’tourist office’’ om daar een soort OV te halen. Met die kaart konden we de hele dag reizen voor €10 met de metro, trams en bussen. En aangezien de bezienswaardigheden die wij wilden zien niet echt bij elkaar lagen (tuurlijk niet..) was dit wel een handige zet. Zeker als ik bedenk hoe mijn voeten zich voelde na dit dagje. Met de kaart op zak gingen we verder lopen naar de haven van Oslo. Er kwam net een boot aangevaren, zo’n boot die mijn moeder heel mooi vind (een lage boot met bruin hout en grijze lak) gloednieuw, en bemand met twee jongens van rond de 24 jaar (ook niet rot) In de haven zelf ben ik nog opzoek gegaan naar een Wikingboat (degen die wij hebben) maar helaas niet precies dezelfde kunnen vinden, wel de typische Noorse boten op de foto gezet voor het thuisfront.

Hierna zijn we naar de ‘’Botanisk Hage’’ geweest, een soort goede poging van de Noren om het Keukenhof na te maken. Met allemaal plantjes, bloemen, bomen en monumenten. Het was een heerlijk zonnige dag, dus de tuin was zeker leuk om te bezoeken. Na nog een streepje batterij verbruikt te hebben, ben ik overgaan op het gebruiken van mijn camera. Als Chinezen zijn we overal mee op de foto gegaan. Alsof we nog nooit een boom of struikje hadden gezien, maar goed was leuk om te bezoeken!
Na wederom een plaspauze en een overweging om een dure wafel te kopen zijn we verder gegaan richting de Damstredet (een straat met typisch gekleurde huisjes)

Maar eerst hebben we nog een Subway gehaald. Wat ook wel een actie was, want we hebben moeten zoeken waar een Subway zat, een metro moeten zoeken die daarheen ging en per toeval vonden we toen de bus die ging naar de Damstredet. En het was een heerlijke sub (30 cm) voor 90 kronen (€11.25) Wat opzich niet heel veel meer is dan in Nederland. Na het volstoppen van m’n maag konden we dus met de goede tram naar Damstredet. Ik moet zeggen dat ik blij was dat Patrick het systeem van zowel de metro als de trams snapte, want ik vraag me af of we ons zo soepel hadden kunnen voortbewegen als Caro en ik alleen waren. Eenmaal aangekomen bij de bushalte voor de Damstredet, zijn we met een kaart (Jawel mam, degene die in het boekje zat die jij me gaf) opzoek gegaan naar de huisjes. Nadat we er zo’n 3 keer voorbij zijn gelopen, kwamen we tot de ontdekking dat dit helaas niet veel voorstelde. Het was een klein smal straatje met typerende Noorse huisjes. Om toch nog het idee te krijgen dat het wat was, hebben we foto’s gemaakt en zijn we er drie keer doorheen gelopen.

Na dit fiasco vervolgden we onze reis naar het beeldenpark (Vigelandsparken) Ook naar deze bezienswaardigheid gingen we met de metro, en stapte we goed uit (hoe is het mogelijk) We moesten door een soort park heenlopen waar een ‘’football game’’ bezig was, erg indrukwekkend voor de Duitsers, want Caro stond als een klein kind voor het hek gluren haha. We zijn lang het park gelopen om naar de Beeldentuin te gaan. Tijdens deze tocht vond ik maar liefst 32 kronen in het gras, altijd leuk. Je hoeft trouwens niet te vragen waar de naam beeldenpark vandaan komt, want als je de brug oploop staan zowel links als rechts op de reling overal beelden. Ik heb nog in m’n reisgids (Jawel mam, daar is ‘ie weer) het verhaal erbij verteld aan Caro en Patrick. Was wel een mooi stukje natuur, veel bloemen, fonteinen en (verassend) beelden. We zijn helemaal omhoog gelopen en hebben daar nog even van de zon genoten. Met het Vigelandsparken hadden we onze laatste bezienswaardigheid gehad, en konden we weer naar het station gaan. We hebben de trein van 1840 terug genomen en waren om 2130 weer in Lillehammer. Gelukkig, reden er weer geen bussen want het was al 2130, dus konden we weer fijn wandelen (20-30 min!) naar huis. Echt een aanrader als je voeten de hele dag niks anders hebben gedaan dan zich voortbewegen. Maar eenmaal in bed aangekomen, heb ik rustig alle foto’s op mijn laptop gezet. Het was zeker een aanrader om te doen, veel gezien!

2-10-2014
Vandaag hadden we een ‘’Trafic light party’’ Een feestje waarbij je aangeeft of je rood (bezet) geel (weet het nog niet) of groen (vrijgezel) bent. Ik was in volle paniek, want ik dacht dat ik me moest gaan kleden in die betreffende kleur, maar gelukkig kreeg je een bandje (schoenveter) om geknoopt. Het feestje begon om 20:00 in studenten (een soort kantine in school) Maar we hebben op donderdag altijd filmavond, en nu draaide ‘’Sinister’’. Dus een deel van de groep ging om 19:00 naar de filmavond, om vervolgens daarna door te gaan naar Studenten. Ik ging met geen haar op m’n lijf naar een horrorfilm, dus ik had opgezocht tot hoelaat de film zou duren en was precies op tijd buiten het Auditorium. Was ook al leuk om de school binnen te gaan om 20:30, door middel van mijn pasje. Maar terwijl ik daar zat kwam Christopher (Duitser) naar buiten om te gaan plassen, hij zei dat ze een uur laten met de film waren begonnen (gotver) Dus ik heb al m’n moed bij elkaar geraapt en ben mee naar binnen gegaan. Na een uur alle vezels van mijn sjaal te hebben bestudeerd én gevoeld was ik verlost en was ‘ie afgelopen. Het einde is best cruel, dat kind vermoord haar ouders en broertje, ik moet echt stoppen met op de verkeerde momenten te kijken.

Toen zijn we naar studenten gegaan om 21:45, en kregen we bij aankomst een bandje (Ja Robert, ik had een rood bandje) Het meisje die hem me gaf zei: ‘’Agh, dat geeft echt niet hoor, je kan gewoon met mij dansen!’’ Bedankt hé!. Toen zijn we met de groep bij een tafeltje gaan zitten, en hebben we het laatste beetje alcohol wat Yenthl nog had in haar flesje opgedronken, maar we miste al snel het gevoel van ‘’iets in je handen hebben’’ Dus zijn we naar de bar gegaan en hadden we een soort ‘’schrewdriver’’ besteld, het waren twee drankjes voor 80 kronen (10 eu bijelkaar) En terwijl het meisje achter de bar aan het mixen was, probeerde Yenthl te betalen maar de automaat pakte haar pas niet. Dus Yenthl haalt haar pas aan de zijkant erdoor heen (als een creditcard) en hoewel de transactie niet was goedgekeurd, kwam er een bonnetje uit de kassa. Dus het meisje geeft ons de drankjes, en vraagt of we ze lekker vinden (terwijl ze het bonnetje afscheurt en weggooit) Dus wij; ‘’Ja, is lekker hoor’’ En we wisten niet hoe snel we weg moesten wezen haha! Gratis drank in Noorwegen smaakt zalig! Na het stelen van twee zakjes met krakelingen en 4 lolly’s zijn we nog even blijven hangen daar tot 23:00.

Toen kwam de bus om ons te vervoeren naar het centrum.
Er stond al een hele rij toen we aankwamen, dus ik en Yenthl waren nog aan het twijfelen of we via de achterkant naar binnen zouden gaan. En terwijl ik dit zei tegen Bente en Lutske stonden zij al binnen. Dus zonder twijfel zijn wij ook naar binnen gegaan, en zijn we gaan zitten. Gus (spanjaard) probeerde dezelfde actie als ons, maar hij werd er als enige uitgezet. Dit busritje bespaarde ons dus ook weer 10 Kronen, goedkoop avondje. Eenmaal aangekomen in Branneria, viel het een beetje tegen. Er lagen wel van die papieren vellen op de tafel in rood, geel en groen met teksten als: ‘’Nei’’ en ‘’Fuck you’’ maar verder was er niet echt een goede sfeer. Yenthl en ik zijn even gebleven, en zijn om +-0100 samen naar huis gelopen. Ik ben wel heftig in de war nu welke dag het is, het voelt als een zondag want ik ben vrij vandaag.

  • 03 Oktober 2014 - 13:24

    Helga:

    Hihi... Ik lig in een deuk... Enjoyyyy Fleur... Xhel xIsabel

  • 03 Oktober 2014 - 16:59

    Monique:

    Heel leuk weer.....je schrijft zoals je het zou vertellen....genoten!!!!
    Op naar het volgende uitje....?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Hei! Vanaf 14 Augustus zal ik 4 maanden te vinden zijn in Noorwegen, om hier twee Engelstalige minoren te volgen. De minoren die ik ga volgen zijn: Norwegian Culture and Society & Eventmanagement. Ook ga ik een Noorse taalcursus volgen, en een poging doen om Noors te kunnen spreken, haha! Ik verblijf in Lillehammer, in een studentenhuis. Gelukkig wel met een eigen badkamer, en gedeelde keuken. Ik zal om de paar dagen een verslag schrijven om te laten weten hoe het me vergaat daar, zodat je me niet hoeft te missen. Mijn skype is: fleurvdlans Altijd leuk om even te babbelen, toch?

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 6523

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2014 - 20 December 2014

Noorwegen!

Landen bezocht: